بررسی مفهوم نور و رنگ (طلایی) در خاوران نامه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده راهله برخورداری
- استاد راهنما منصور حسامی افسانه ناصری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده: درباره ی جهان بینی و شیوه ی تفکر نقاشان ایرانی در دوران پیاپی و مکاتب گوناگون آرا و عقاید متفاوتی بیان گشته است.از دیدگاهی نقاشی ایرانی را می توان در پیوند با حکمت و فلسفه ی گسترده و ژرف ایران باستان و همچنان متاثر از اندیشه های عرفانی و معنوی عرفا و فلاسفه ی پس از اسلام-که خود ریشه در ایران باستان دارد- دانست.نظرگاهی که اساس شکل گیری بسیاری از پژوهش ها می باشد.در این رساله به مقوله ی نور و رنگ طلایی در بخشی از نگاره های نسخه ی خاوران نامه ی ابن حسام پرداخته شده است. از آنجا که نگاره های خاوران نامه نمونه ای درخشان و بی نظیر؛از نخستین نگارگری هایی است که در آن هاله تقدس به رنگ طلایی و به فرم شعله آتش به تصویر کشیده شده است،در باب متاثر بودن آن از اندیشه و عرفان ایرانی اسلامی موضوع این پژوهش قرار گرفته است.بررسی چگونگی روند شکل گیری نمادهای مربوط به نور و رنگ از ایران باستان تا استحاله ی آن نزد حکمت ایرانی اسلامی و تاثیر آن دیدگاه بر شکل گیری نقاشی های خاوران نامه از راه پژوهش کتابخانه ای،مطالعه ی مقالات و بررسی قول و نظر عرفا و حکمایی که مبحث نور و رنگ را در عرفان مطرح نموده اند،صورت گرفته است.نتایج حاصل از این پژوهش دیدگاهی را اثبات می کند که فرض آن پیوند تنگاتنگ نقاشی ایرانی با حکمت و عرفان ایرانی اسلامی می باشد. کلیدواژه ها نور- رنگ طلایی- خاوران نامه – عرفان- هاله تقدس
منابع مشابه
بررسی نور و رنگ در معراج نامه شاهرخی و خاوران نامه ابن حسام
هدف پژوهش: اهداف پایان نامه شامل بیان نمادین دوعنصر نور و رنگ در دو نسخه معراج نامه شاهرخی و خاوران نامه ابن حسام با توجه به تفاوت مکاتب. جایگاه نور و رنگ به لحاظ وسعت و اهمیت در کاربرد نگاره های مختلف هر یک از دو نسخه معراج نامه شاهرخی و خاوران نامه. و بیان نور و رنگ به لحاظ فضا سازی، ساختمان شکلی در ترکیب نگاره های دو نسخه معراج نامه شاهرخی و خاوران نامه ابن حسام. روش پژوهش: روش توصیفی – تحل...
دیدار با فرشته رنگ بررسی نور و رنگ در نگارگری ایران
نور و رنگ از عناصر اصلی هنر نقاشی و فضای تجسمی آثار نگارگران ایرانی به شمار میرود. این دو بهمثابه ظاهر و باطن حقیقتی واحد که تجلی و نمودی از فیض خداوند در عالم است، جلوهگر شدهاند. بر اساس آیاتی از قرآن کریم که خداوند را نور آسمانها و زمین گفتهاند، جنبههای تمثیلی و رمزآمیز نور و رنگ موردتوجه فلاسفه، حکما و عرفای مسلمان نیز قرارگرفته است. تأثیرات حکمت و عرفان اسلامی بر نگاه هنرمندان مسلما...
متن کاملمفهوم نور در قرآن ، برهان و عرفان
در این نوشتار به بررسی جایگاه عنصر نور در قرآن، برهان و عرفان پرداختهایم. این مقاله مشتمل بر سه بخش تقسیم است. ابتدا نور از دیدگاه قرآن و مفسرین مورد بررسی قرار میگیرد. در بخش دوم دیدگاههای فلاسفه در بارهی نور بیان میشود و در بخش سوم عنصر نور در آثار عرفای بزرگ بررسی شده است. سرانجام به مقایسه این دیدگاهها و وجوه اشتراک و افتراق آنها خواهیم پرداخت. در نخستین بخش، معانی و کاربردهای نو...
متن کاملنقد و تحلیل نگارههای خاوران نامه با تأکید بر شمایل امام علی (ع)
خاوراننامهی ابن حسام خوسفی که یک منظومهی حماسی- دینی است، در اواخر قرن نهم هجری قمری توسط فرهاد -نقاش شیرازی- و چند تن از شاگردانش به تصویر درآمده است. نگارههای این کتاب متعلق به مکتب شیراز دوره ترکمانان است و با وجود نگارههای بسیار ساده و بیپیرایه، نکاتی فنی و دقیق در رنگبندی و نگارگری آن رعایت شده که این موضوع موجب شده است تصاویر این کتاب، بدیع و دارای ارزش هنری باشد. در این مقاله پس ا...
متن کاملبررسی، تحلیل و معرفی حماسه های دینی (گشتاسب نامه، حمله حیدری، خاوران نامه، شاهد نامه)
ادبیات حماسی یکی از گسترده ترین حوزه های ادبیات فارسی محسوب می شود. آثار بسیار ارزنده و گرانقدری در این حوزه آفریده شده اند و به جرات می توان گفت یکی از بخش های قوی و موفق ادبیات فارسی همین ادبیات حماسی است. موفقیت این نوع از انواع ادبی از آن روست که اثاری چون شاهنامه فردوسی سرسلسه و راه مبین حماسی سرایی ملی میهنی در ایران در برهه ای به علل مختلف دچار رکورد شد، اما با ورود دین مبین اسلام جلوه ی...
15 صفحه اولمطالعه تطبیقی تقابل خیر و شر در نگاره های"خاوران نامه" و "شاهنامه"(با رویکرد نقد کهن الگویی)
این مقاله، پژوهشی بینارشته ای در قلمرو هنر نگارگری و ادبیات تطبیقی است. نقد کهنالگویی (archetype)، رویکردی تلفیقی و میانرشته ای است که بر پایة مطالعات علومی چون روانشناسی، انسان شناسی، تاریخ ادیان و تاریخ تمدن، به تحلیل متون میپردازد. در این جستار با این دیدگاه، به تطابق نبرد خیر و شر و نمودهای آن درکهن الگوها، با تمرکز بر "شاهنامة فردوسی" و "خاوراننامهی ابن حسام خوسفی" پرداخته شدهاست....
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023